Find dit foretrukne træningssplit

Hvilket træningssplit skal du vælge?

Er du også typen, som bevæger dig en smule hovedløst rundt nede i fitnesscenteret og ikke altid lige ved hvad du skal træne og hvilke øvelser du skal lave? Du ender nok også ofte med, at lave forskellige øvelser hver gang du træner en muskelgruppe, right? Så vil vi her komme med en lille guide til, hvordan du kan få struktureret dine træninger nede i fitness bedre, og hvordan du kan sørge for, aldrig mere at være i tvivl om hvad du skal træne.

Et træningssplit fungerer således, at du deler op hvilke muskelgrupper du træner de forskellige dage. Det vil faktisk ofte være grundstenene til selve dit træningsprogram, hvor du her går mere i dybden med øvelser, sæts, reps osv.

Kvinde med vægtstang

Et split kan laves på mange forskellige måde, men de mest klassiske er:

Push, Pull, Legs.

Upper/Lower body.

Og det knap så anbefalelsesværdige, Brosplit.

Så findes der også Fullbody som ikke helt kan kategoriseres som et split, da man her ikke deler sine muskelgrupper op, men derimod rammer hele kroppen på samme dag. Dette ændrer dog ikke på, at Fullbody er rigtig effektivt, både for nybegyndere og de mere erfarne.

Du kan læse meget mere om det forskelle Træningssplits her, og hvilke der vil passe bedst til lige netop dig og dine behov.

Håndvægte i fitness

 

Leave a Reply