Mercedes G-klasse w460 w463

Mercedes-Benz Geländewagen: måske den mest mandelige bil i verden?

Den ikoniske Geländewagen.

Mercedes-Benz G-Klasse, G-Class, G-Wagon eller Geländewagen… Kært barn har mange navne. I næsten 40 år byggede Mercedes G-klassen næsten uændret. Efterfølgeren erstattede den først i 2020. Her er historien om den længst producerede bil nogensinde.

 

www.classicstarclub.com finder du et stort udvalg af Mercedes-Benz Geländewagen til salg.

 

STEYR-DAIMLER-PUCH

 

Mercedes fandt de rigtige mennesker til dette i Graz, Østrig i sommeren 1969. Steyr Puch-firmaet havde gjort sig bemærket med lette Haflinger terrængående bil og den tunge Pinzgauer terrængående lastbil, som kune fås med både firehjulstræk og sekshjulstræk. Ideen om en fælles terrængående personbil var derfor på tegnebrættet, og ideen tog for alvor form i 1971.

 

Det skal være robust med ekstreme off-road-færdigheder men med en høj grad af Mercedes-komfort på vejen. Sådan lød det fra administrerende direktør Dr. Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) og Dr. Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG) i efteråret 1972.

 

Erich Ledwinka, chefingeniør hos Steyr-Daimler-Puch, overtog ledelsen af ​​designteamet, mens Mercedes leverede det firkantede design af G-klassen i form af en træmodel. Allerede i 1973 begyndte den tekniske del af bilen at ligne noget, den tekniske del de nuværende G-klasser stadig bygger på: chassisramme, stive aksler med behagelige spiralfjedre og to differentialspær. Firehjulstræk skal kunne tændes under kørsel. Ligesom differentialspær og den synkroniserede reduktionsgearkasse.

 

1979: Produktionen starter i Graz

 

W460-serien blev præsenteret for offentligheden i februar 1979. I Østrig, Schweiz, England, Jugoslavien og nogle afrikanske lande under navnet Puch og i alle andre dele af verden som Mercedes-Benz.

Den blev en stor succes blandt myndigheder, brandvæsener og militæret i de firecylindrede versioner som benzinmotoren der producerede op til 125 HK (230 GE) og den lidt sløvere diesel med 72 HK (240 GD). Hos private købere var den sekscylindrede 280 GE med 150 hk eller den legendariske femcylindrede 300 GD i disel med 88 hk mere populære. Alle modeller har det robuste plastinteriør og de massive håndtag til betjening af firehjulstræk, reduktion og spær til fælles.

 

 

Luksus for de private

 

Fordi mange private kunder ønskede mere komfort, men militæret fortsatte med at foretrække det enkle, robuste design, delte partnerne produktionen i 1990 i to serier. Ud over den originale version, som to år senere blev internt navngivet W461 (militær: “Wolf”), blev der oprettet en luksusorienteret version (W463). Den kom med permanent firehjulstræk, mere kraftfulde motorer og et værdigt interiør med detjaler af ædelt træ.

 

Især denne version genererede stor efterspørgsel og stigende priser i de efterfølgende år. De nye grupper af købere betød også nye krav. En af dem var: mere ydeevne.

 

Allerede i 1993 blev den første eksklusive lille serie med V8-motor lanceret. Mercedes-Benz 500 GE udvikler 241 hk og fremskynder den store firehjulstrækker med en tordnende V8-lyd til 100 km/t på godt ti sekunder. Ikke underligt, at efterspørgslen var større end udbuddet og Mercedes et par år senere lancerede G500 (nu med 297 hk ) som seriens topmodel.

 

AMG

 

Efterspørgslen efter hestekræfter fra kunder, der var villige til at betale, sluttede ikke ved omkring 300 hk. Derfor måtte AMG ind og lægge sin hånd på G-klassen, senest med succesen med G 63 fra AMG med knap 600hk. siden årtusindskiftet har flere AMG-modeller rullet væk fra samlebåndet i Graz, end diesel og militære versioner. Men stadig med to stive aksler, en solid chassisramme, differentialspære og reduktionsgear.

 

Mercedes G63 6X6 Gelandewagen

Specialversioner

 

I 2016 blev der for første gang produceret 20.000 G-klasser på et år. Den oprindelige plan var på maksimalt 10.000 køretøjer om året. Men efterspørgelsen bliver ved med at stige, og siden er også flere specialmodeller kommer på modelporteføljen såsom G 65 AMG udstyret med en V12 biturbo med 630 hk som i starten var den dyreste model i hele Mercedes-serien til godt 1.500.000kr uden afgift (omkring 4.500.000kr med afgift). Siden kom portalakselmodellerne 4×42 og 6×6 eller endda den ekstremt dyre Mercedes-Maybach G 650 Landaulet med en pris på 11.700.000kr uden afgift (omkring 35.100.000kr med afgift). Alligevel sælger den eksklusive firehjulstrækker bedre end nogensinde.

Leave a Reply